Guy Lecture

גיא שקד – 

מומחה תחזוקת אתרי וורדפרס.

מתכנת בעבר.

עם התמחות מיוחדת במקרים בלתי אפשריים בוורדפרס (ובחיים) זכוכית מגדלת

גיבוי הוא הדבר הכי חשוב (ודחוף) שתוכלו לעשות מבחינת אבטחת אתר וורדפרס

מדריך על גיבוי אתר וורדפרס זה כתוב בלשון זכר אך מכוון לכולם וכולן.

כמו כן המדריך מכיל צילומי מסך עם טקסט, אך כיוון שהטקסט לפניהן אומר מה בדיוק יש לעשות, ניתן מבחינת נגישות להסתדר בלעדיהן ולעשות בהצלחה מלאה את המדריך גם בלעדיהם. הם מה שנקרא Nice to have בלבד.

פעולת שידרוג אבטחת אתר וורדפרס זה חשוב, רק שיש איתה המון בעיות וזה ממש לא מספיק לכלום: אם אין לכם גיבוי!… שכן:

  1. אין אתר לגמריי מוגן
  2. היא לא מגינה מטעויות אנוש באתרכם (כמו שהחלפתם כרטיס אשראי או מועד תפוגה שלו ולא עדכנתם את שרת האיחסון של אתרכם, ואם הוא שלח לכם אימייל זה הגיע לתיקיית ספאם אצלכם או שסתם לא שמתם לב לאימייל החשוב הזה – והחשבון שלכם אז נמחק כולו), ומתקלות טכניות באתר – דבר שהוא גם קורה כל הזמן ואפילו לא מבעיות עיסקיות שמשפיעות על אתרכם – למשל פשיטת רגל או סתם סגירה של החברה שמחזיקה אותו שביום אחד סוגרת את הכול מבלי לאפשר לכם שום גישה במיידית.
  3. אם כל הדברים שציינתי להלן נראים מהו נדיר או קיצון או שלא יקרה דווקא לכם – אז תתחילו לחשוב מחדש – אין טעות גדולה מזו וזה חמור.
  4. למה כמעט אף מומחה וורדפרס לא מדבר בלהט על גיבוי וכולם מדברים בהתלהבות על הגנת סייבר? כנראה כי הגנת סייבר שווה הרבה יותר עבודה למומחי וורדפרס בזמן שגיבוי זה משהו יחסית יותר פשוט, קצר וחד פעמי (לעיתים) ולכן הרבה פחות הכנסה. סיבה אחרת היא שגיבוי הוא הדבר הכי לא סקסי ונחשב (מן משהו בסיסי שכל אחד יכול לעשות) בזמן שהגנת סייבר זאת מומחיות ששווה יוקרה ולכן הכנסה גדולה כמו גם פרסום. גם השוק של בעלי האתרים נראה דורש ומחפש הרבה יותר מומחי סייבר ופחות מתעניין ומוכן לשלם או להתאמץ בשביל "גיבוי" שנראה סתם חשש ובכלל מין לואו-טק.

 

גיבוי אתר וורדפרס הוא הנושא הכי חשוב והדבר הכי חשוב שתוכלו לעשות לאתר שלכם. גיבוי זה עליכם להוריד לאחסון אצלכם (מחשב/ דיסקאונקי), כשלא תסמכו על הבטחות של אחרים (שהם אינטרסנטים של עצמם, אל תהיו תמימים)

במדריך הזה אסביר איך לבצע גיבוי אתר וורדפרס בחינם תוך בדר"כ פחות משעה של עבודה שלכם! – למה לא לעשות. אין לכם שעה חופשית בשבוע להשקיע אקסטרה בעסק שלכם? חבל שתצטערו ובגדול…זה לא משחק…

איך עושים גיבוי בעצמכם בשעה ובחינם? (מדריך צעד-אחרי-צעד)

לביצוע גיבוי אתר וורדפרס, אני ממליץ על תוסף הגיבוי המותקן ופעיל כיום (27.10.2023) ביותר מ-3 מיליון אתרים:

UpdraftPlus

 

ראשית יש להתקין את תוסף זה, אצלכם באתר:

התקנת התוסף גיבוי UpdraftPlus

  1. היכנסו לממשק הניהול של האתר
  2. הקליקו על האופציה: תוספים
  3. בראש העמוד – הקליקו על הכפתור "תוסף חדש", ראו בצילום הדרכה להלן:

צילום מסך הדרכת גיבוי אתר

  1. בתיבת החיפוש בצד שמאל של העמוד: רישמו (וחשוב מאוד לבדוק שאין שום טעות באיות – זה עניין חשוב):

 

UpdraftPlus

 

  1. מלבן ובו פרטי התוסף, צפויים להופיע מתחת ל"תוצאות חיפוש":

יש לוודא ששמו של התוסף הינו בדיוק

  • ששמו של התוסף הינו בדיוק: UpdraftPlus WordPress Backup & Migration Plugin
  • שיש לו כמה מיליוני התקנות
  • רשום שהוא מאת: Com, DavidAnderson

 

  1. יש להקליק על הכפתור במלבן עליו כתוב: "התקנה", ראו בצילום הדרכה להלן:

צילום מסך הדרכת גיבוי אתר

  1. לאחר שהטקסט בכפתור ישתנה מ"מתקין…" ל-"הפעלה" – יש להקליק שוב על הכפתור שעכשיו רשום עליו "הפעלה". ראו בצילום להלן:

צילום מסך הדרכת גיבוי אתר

  1. יש לשים לב שעכשיו, תופיע שורה בראש הרשימת תוספים ובה כתוב: "התוסף הופעל". ראה בצילום להלן:

 

  1. ביצוע הגיבוי: אם אתם/ ןסומכים/ות על האחסון שלכם שיש בו מספיק מקום לצורך קבצי הגיבוי שהגיבוי יצור שהינם קבצים "דחוסים" של כל החומר באתר שלכם (או כמעט כולו) – אז המשיכו בצעדים הבאים ללא בעיות מיוחדות.

אם אינכם בטוחים בכך, תוכלו לדבר עם שרת האחסון שלכם ולשאול אותו על ידי זה שתתנו לו את כתובת האתר. שימו לב, שישנם אחסונים שאם תשאלו אותם על מקום לגיבוי – יחששו שאולי אתם מנסים לבצע גיבוי כדי לעזוב את האחסון והשירותים שלהם ולכן חשוב להבהיר להם כשזה לא המקרה – שאין בכוונתכם לעזוב את האחסון אצלם – רק לבצע גיבוי שישמר אצלכם.

רוב הסיכויים שהם יגידו לכם שאין לכם בכלל שום סיבה לדאוג: הם עושים את הגיבוי עבורכם והם רציניים ואיכפתיים ואחראיים ונפלאים וסומכים עליהם העסקים הגדולים במשק, ובכלל מה פתאום אתם לא מאמינים להם?, ואין צורך בגיבוי שיאיט את האתר או שהינו סתם מיותר.

תאמינו לי מהנסיון שלי של למעלה מ12 שנה עם אתרי וורדפרס – תקשיבו להם, תהנהנו להם בראש בהבנה, ואז תלכו ותעשו גיבוי בעצמכם שעותק שלו תורידו למחשב שלכם ואז לדיסקאונקי שלכם שתשמרו במקום בטוח בביתכם.

אל תטעו – הי לי עד היום שלושה לקוחות באחסונים הכי נחשבים שהתעקשו לסמוך עליהם ועל ההבטחות וההרגעות שלהם (אנחנו עושים לכם גיבוי על בסיס יומי, הוא מאובטח וכו'), לא עשו גיבוי עצמאית – ונשארו שלושתם בלי אתר. אתרם נמחק או נפרץ ולא היה גיבוי למרות הבטחות, בחברות הכי גדולות, וגם הכי קטנות ומבטיחות ונחשבות. אז אם אתם רוצים להתעורר יום אחד בלי אתר (ממש כך) ובלי גיבוי – תסמכו על אחרים ועל הבטחות שלהם, בכיף…המציאות היא שמיליון דברים שלא צפויים יכולים לקרות, ובחלק גדול מהם האתר שלכם ימחק לתמיד וכל העבודה שלכם תיעלם מהעולם…מצטער. זה כך…

(ראוי לציין שגם גיבוי אינו אבטחה של 100 אחוז שהכל יפעל ביום של בעיה גדולה, אולי יותר כמו 90 אחוז בטחון, אבל זה 90 אחוז בטחון כשהיום אין לכם אפילו 1 אחוז מהם…)

 

במקרה שאין לכם בטחון שיש לכן מספיק מקום באחסון לגיבוי האתר שלכם או שהאתר הינו גדול (עם הרבה תמונות או הקלטות או סרטונים למשל), יש להשיג אחסון בענן חיצוני (מרשימת האחסוני ענן שUpdraftPlus מאפשר) להתחבר אליו ואז לגבות אליו. זה מומלץ יותר כמובן, כדי להימנע ממצב של הגעה לגודל המקסימלי בחבילת האחסון של האתרים. כי במקרה כזה כל קבצי הגיבוי מאוחסנים באחסון ענן חיצוני (שיש לדאוג כמובן שהינו מאובטח) ולא מעמיסים בכלל על האחסון אתר שלכם באיזושהי צורה. בקרוב אני מקווה להוציא מדריך המסביר כיצד ניתן לבצע גיבוי ישירות לאחסון ענן חיצוני – גיבוי שלא מעמיס אפילו טיפה על השרת אחסון של האתר שלכם. יש לשים לב ששירות גיבוי מעין זה עם UpdraftPlus הינו שירות פרימיום שניתן על ידיהם ואינו חינמי, אם כי עלותו בפעם האחרונה שבדקתי היה מאוד נמוך.

 

ראו בצילום להלן את האחסוני ענן שUpdrafPlus תומך ומתממשק איתם:

צילום מסך הדרכת גיבוי אתר

  1. הפעלת ויצירת גיבוי הינה דבר מאוד פשוט וידידותי:

שתי אפשרויות:

  • יש להקליק על "הגדרות" בלוח הבקרה השחור, ואז "UpdraftPlusBackups".

ראו בצילום להלן:

צילום מסך הדרכת גיבוי אתר

  • או שיש להקליק "UpdraftPlus" בלוח הבקרה השחור העליון, ואז "Backup / שחזור". ראו בצילום להלן:

צילום מסך הדרכת גיבוי אתר

  1. הקליקו עכשיו על הכפתור הכחול: "Backup Now". (אם אינכם רואים אותו – אז גללו למטה או למעלה עד שיופיע לפניכם)

ראו בצילום להלן:

צילום מסך הדרכת גיבוי אתר

  • יש להשאיר את הסימון בשני הצ'קבוקסים העליונים המסומנים ב-v כחול, ולא לסמן את זה שמתחתיהם.
  • יש להקליק על הכפתור "Backup Now". ראו בצילום להלן:

צילום מסך הדרכת גיבוי אתר

  1. עכשיו יש לראות ולהמתין לסיום סרגל ההתקדמות, גם אם הדבר לוקח זמן, חשוב שתישארו מול המחשב ותיראו שהוא לאט מתקדם עד לסיום שלו. ראו בצילום להלן:

צילום מסך הדרכת גיבוי אתר

  1. תופיע תיבה המעידה על סיום והצלחה הגיבוי (שייתכן ואחרי כמה שניות תיסגר ותיעלם מעצמה). ראו בצילום להלן:

צילום מסך הדרכת גיבוי אתר

אם תיבה זאת (של הצלחת הגיבוי) לא מופיעה בסיום הגיבוי – כנראה שהוא לא הצליח. אנא רשמו את הודעת התקלה או האי-הצלחה שקיבלתם מילה במילה (או צלמו את המסך עם הודעה זאת) וחפשו מה זה אומר בגוגל, ובמידת הצורך פנו למומחה.

 

  1. עכשיו יופיע למטה בעמוד (אולי תצטרכו לגלול), הגיבוי כולל השעה והיום בו הסתיים, וכולל חמישה קבצים שנוצרו.

יש להקליק עליהם לפי הסדר (יכול להיות שאחרי כל הקלקה תצטרכו לגלול למטה שוב כדי שתוכלו להקליק על הבא):

    • מסד נתונים
  • תוספים
  • תבניות
  • העלאות
  • אחרים

ראו בצילום להלן:

צילום מסך הדרכת גיבוי אתר

  1. בחמשת השורות שעכשיו יופיעו בעמוד המוצג במסך: יש מלמעלה למטה להקליק על חמשת הכפתורים עליהם כתוב: "הורדה למחשב שלך". ראו בצילום להלן (הכפתורים מסומנים באותיות מ-א' עד ה'):

צילום מסך הדרכת גיבוי אתר

  1. עכשיו יש להיכנס למחשב שלכם, אחרי שהקבצים סיימו את הורדתם למחשב שלכם. היכנסו לתיקיה אליהם הם הורדו, וודאו שישנם לפחות חמש סיומות לקבצים – משמע שמכל סוג קובץ ישנו לפחות קובץ אחד שהורד.

בנוסף סיפרו כמה קבצים ישנם לגיבוי בעמוד של האתר עליו הקלקלתם מקודם ואותו מספר אמור להיות גם בתיקיה בה הורדת אליה את קבצי הגיבוי.

  1. מומלץ, אם הקבצים עכשיו הם בתיקיית "הורדות" (doenloads), להעביר אותם לתיקיה מיוחדת שבתחילת שמה תהיה המילה Backup או Gibuy וששם האתר והתאריך יהיו גם בשם הקובץ, כדי שבעתיד כשתרצו לאתר את הגיבוי תוכלו.
  2. מומלץ גם להעתיק את תיקיית הגיבוי לדיסקאונקי אותו תשמרו בחדר נפרד מהמחשב שלכם או אולי אצל קרוב משפחה או מכר שאתם יודעים שלא עובר דירה כל שני וחמישי במקום שיראה לכם כדי שאם יהיה צורך, תדעו לאתר את הדיסקאונקי בבית המכר או קרוב המשפחה.
  3. עכשיו בעמוד באתר שאתם בו – יש להקליק על הכפתור האדום: "מחיקה" ואז בתיבת האישור שתופיע יש להקליק שוב על "מחיקה", ואז בסיום המחיקה תוצג תיבה חדשה קטנה ועליה כפתור בכחול: "אישור". הקליקו גם עליו. ראו בצילום להלן:

צילום מסך הדרכת גיבוי אתר

  1. זה הכל! עכשיו אתם מוגנים הרבה הרבה יותר ממה שהייתם לפני הגיבוי. לסיום נותר לי רק לאחל לכם: שלא תצטרכו אף פעם לנצל את הגיבוי שהרגע עשיתם. הלוואי.

אם אתם שואלים את עצמכם – מה עכשיו? אחרי שביצעתם גיבוי לאתרכם – התשובה היא – התקנת תוסף אבטחה חינמי ייעודי ופופולרי של וורדפרס לאבטחה. כמובן שבאתר זה – תוכלו למצוא גם מדריך ידידותי שידריך אותכם כיצד להתקין גם תוסף זה בעצמכם, בקישור הבא:

אבטחת אתר וורדפרס בחינם – בזמן מלחמה וגם בשלום

אתם מוזמנים ליצור איתי קשר לכל שאלה ובעיה בביצוע גיבוי אתר וורדפרס עם המדריך לעיל, באמצעות פניה בצור קשר או הודעת ווטסאפ למטה – אנסה לענות לשאלות ככל האפשר – ולמפוני הדרום והצפון ואנשי מילואים לסייע מעבר – בחינם…שנדע ימים שקטים יותר…

גיא שקד © 2023

shaked69@gmail.com

 

 

יש לכם/ן שאלה או הצעה רלוונטית לפוסט, או בכלל?

אשמח ליצירת קשר עכשיו!

איור איש מחשב ותמיכה

Related Article

floppy disk
גיבוי אתר וורדפרס – 12

לעשות את זה נכון: גיבוי אתר וורדפרס משתלם הרבה פעמים עסקים בונים לעצמם אתר (לפעמים

אחסון אתר וורדפרס
אחסון אתר וורדפרס – 11

לעשות את זה נכון: אחסון אתר וורדפרס משתלם הרבה פעמים עסקים בונים לעצמם אתר (לפעמים

מה שאלתך על תחזוקת אתר וורדפרס?
שלחו את ההודעה בווטסאפ
דילוג לתוכן