Guy Lecture

גיא שקד – 

מומחה תחזוקת אתרי וורדפרס.

מתכנת בעבר.

עם התמחות מיוחדת במקרים בלתי אפשריים בוורדפרס (ובחיים) זכוכית מגדלת

אבטחת אתר וורדפרס

מדריך זה עוסק ב-אבטחת אתר וורדפרס ללא עלות ובשעה. הוא כתוב בלשון זכר אך מכוון לכולם וכולן.

כמו כן המדריך מכיל צילומי מסך עם טקסט, אך כיוון שהטקסט לפניהן אומר מה בדיוק יש לעשות, ניתן מבחינת נגישות להסתדר בלעדיהן ולעשות בהצלחה מלאה את המדריך גם בלעדיהם. הם מה שנקרא Nice to have בלבד.

אבטחה זה חשוב מאוד, אז אחרי שביצעתם גיבוי לאתר הוורדפרס שלכם (ראו במדריך הייעודי לשם כך):

הדבר השני הכי חשוב שתוכלו לעשות לאתר שלכם (אחרי גיבוי שלכם שתורידו לאחסון אצלכם (מחשב/ דיסקאונקי), הוא שיפור האבטחה של האתר.

במדריך זה, הראשון בסדרת מדריכים באתר זה שיעסקו בנושא אבטחת אתר וורדפרס, אסביר כיצד לשפר את האבטחה לאתר שלכם באמצעות התקנת תוסף האבטחה וורדפנס בגירסתו החינמית.

התקנת והגדרת תוסף האבטחה וורדפנס בעצמכם בשעה ובחינם (מדריך צעד-אחרי-צעד)

אני ממליץ על תוסף האבטחה המותקן ופעיל כיום (15.11.2023) ביותר מ-4 מיליון אתרים:

Wordfence

ראו באתר התוסף בגירסתו החינמית:

Wordfence Security – Firewall, Malware Scan, and Login Security

ראשית יש להתקין את תוסף זה, אצלכם באתר:

התקנת התוסף אבטחה Wordfence

  1. היכנסו לממשק הניהול של האתר + בלוח הבקרה מצד ימין – הקליקו על האופציה: תוספים
  2. ואז בצד ימין – הקליקו על הכפתור "תוסף חדש": ראו בצילום הראשון שלמטה בעמוד זה.
  3. בתיבת החיפוש בצד שמאל של העמוד: רישמו (וחשוב מאוד לבדוק שאין שום טעות באיות – זה עניין חשוב):

Wordfence

מלבן ובו פרטי התוסף, צפויים להופיע מתחת ל"תוצאות חיפוש":

יש לוודא

  • ששמו של התוסף הינו בדיוק: Wordfence Security – Firewall, Malware Scan, and Login Security
  • שיש לו כמה מיליוני התקנות
  • רשום שהוא מאת: Wordfence

 

4. יש להקליק על הכפתור במלבן עליו כתוב: "התקנה", ראו בצילום הדרכה להלן:

התקנת וורדפנס

 

5. לאחר שהטקסט בכפתור ישתנה מ"מתקין…" ל-"הפעלה" – יש להקליק שוב על הכפתור שעכשיו רשום עליו "הפעלה". ראו בצילום להלן:

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

6. יש לשים לב שעכשיו, בפופאפ שיופיע, יש להקליק על הכפתור הכחול: GET YOUR WORDFENCE LICENSE, כדי לקבל קוד הפעלה לתוסף. ראו בצילום מסך להלן:

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

7. במסך של תוכניות התוסף בחינם ובתשלום, ובהנחה שאינכם רוצים לרכוש את גירסת הפרימיום של התוסף, שכן מעניקה הגנה יותר גדולה לאתר שלכם, אך עולה כמובן כסף. הקליקו על הכפתור הכחול Get a Free License בעמודה שרשום FREE, משמע המסלול החינמי. ראו בצילום להלן:

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

8. באופציות שעכשיו מופיעות יש להקליק לא(!) על הכפתור הכחול, אלא על הקישור מתחת לכפתור הכחול: I'm OK waiting 30 days for protection from new threats. ראו בצילום להלן:

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

9. בשדות למילוי שיופיעו במסך עכשיו יש למלא את כתובת האימייל שלכם אליה יישלחו האימיילים עם התראות ועדכוני הבטיחות  של אתרכם.

10. יש להקליק גם Yes מתחת, שהמילה Yes תוקף בכחול, כדי לקבל את התראות האבטחה לאימייל שלכם.

11. יש למלא את תיבת הסימון, שאתם מסכימים לתנאים של התוסף.

12. ולסיום במסך זה – יש להקליק על הכפתור הכחול למטה – Register. ראו בצילום להלן:

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

עכשיו תופיע הודעה, שמפתח (קוד) ההפעלה נשלח לאימייל שלכם (ראו בצילום מסך להלן), שרשמתם במסך הקודם. אתם מוזמנים עכשיו לפתוח בלשונית אחרת בדפדפן שלכם את תוכנת האימייל שלכם (אצלי זו ג'ימייל ועליה אדגים את ההמשך, אך הדברים כאן בהמשך ניתנים לביצוע גם בתוכנות אימייל אחרות כמובן.

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

13. יש להיכנס לתיבת "דואר נכנס" (Inbox) בתוכנת האימייל שלכם, ולמצוא את האימייל שכותרתו Your Wordfence License. אם אתם לא מוצאים אותו, המתינו מספר דקות ואז אם לא הגיע – בידקו בתיבת הספאם של תוכנת האימייל שלכם. אחרי שפתחתם אותו, הקליקו על הכפתור הכחול Install My License Automatically.

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

14. באופן אוטומטי, תוחזרו לאתר שלכם, שם יהיה כתוב בתיבת העליונה למילוי – האימייל שלכם. ראו בצילום מסך להלן:

15. בתיבה מתחתיה – יהיה מספר המפתח (הקוד) של רישיון התוסף האישי של אתרכם שהוגדר לכם מאתר התוסף וורדפנס שבו הייתם לפני כן. ראו בצילום מסך להלן:

16. אם המילה YES, אינה מוקפת במלבן כחול – יש להקליק עליה כדי שתהיה כך. ראו בצילום מסך להלן:

17. אם אינה מסומנת כבר, יש לסמן את תיבת הסימון על ידי הקלקה עליה, כדי לאשר שקראתם ואתם מסכימים לתנאים של וורדפנס. ראו בצילום מסך להלן:

18. לסיום מסך זה. יש להקליק על הכפתור הכחול INSTALL LICENSE, כדי לאשר את התקנת התוסף. ראו בצילום מסך להלן:

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

20. עכשיו יופיע פופאפ במסך שכותרתו Free License Installed. יש להקליק על הכפתור בתחתיתו GO TO DASHBOARD. ראו בצילום המסך להלן:

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

  • יופיע עכשיו מסך הDashboard של התוסף, עם פופאפ לבן באמצעיתו שכתוב עליו This is your Dashboard. יש להקליק על הכפתור העגול הקטן שעליו שבאמצעיתו X, כדי לסגור אותו.

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

21. יש לקרוא שני מסמכים שתופיע גישה אליהם, מטעם התוסף ולראות האם אין לנו בעיה איתם. כדי לקרוא אותם יש להקליק על שני הכפתורים TERMS OF SERVICE ו-UK IDTA. ראו בצילום מסך להלן:

22. יש להקליק על האופציה בצד ימין בלוח הבקרה Scan:

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

23. עכשיו במסך שהתעדכן, יש להקליק על הכפתור הכחול START NEW SCAN. ראו בצילום מסך שלהלן:

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

24. עכשיו תתבצע סריקת אבטחה של האתר ויש לראות שהיא מסתיימת, לפי השורה של ההתקדמות. ראו בצילום מסך להלן:

25. מתחת לשורה של ההתקדמות, עם סיום הסריקה יופיע הטקסט Scan Complete, שמעיד על סיום הסריקת אבטחה. ראו בצילום מסך להלן:

26. ברשימת התוצאות שיופיעו, מימין – תהיה רשומה חומרת הבעיה. ראו בצילום מסך להלן:

27. ליד כל שורת בעיית אבטחה, בצד שמאל יהיה רשום מהו שם האלמנט המדובר (בין האם מדובר בתוסף, תבנית עיצוב, גירסת וורדפרס, שישמה של יוזר וכו'). אני אישית פועל בדרך כלל לפתור את כל הבעיות שרשום לידם Critical. ניתן ואף מומלץ לתקן את הכל כמובן, עם זאת, אני אישית מנסה להימנע להימנע מעדכונים של תוספים, תבנית וגירסת וורדפרס שאינם מוגדרים כבעיה קריטית, שכן עדכונים מעין אלו לעיתים יכולים לגרום כתופעת לוואי- לבעיות בתצוגת ובפעולת האתר וכו' – ולכן ישנה כאן מורכבות מסויימת, דבר זה יכול כמובן לקרות למי שאינו מומחה אך לעיתים יקרה גם למומחים. במקרה שדבר כזה קורה מומלץ לפנות למומחה. הוא או היא יוכלו לרוב לפתור את הבעיה שלרוב הינה הפיכה. ביחוד חשוב לכן לפני טיפול באבטחת האתר לבצע גיבוי של האתר, שיאפשר במקרה הצורך ככל האפשר החזרה של גירסאות ישנות יותר למשל של תוספים וכו', במידה וקרתה בעיה כלשהי. כאמור מבלי להמליץ על כך, אני מציין שאני מעדכן בהחלט את כל הבעיות הקריטיות באתר.

גם במקרה שישנו ריבוי גדול של בעיות קריטיות, שלרוב יעידו על אתר ישן שלא עודכן הרבה מאוד זמן, אמליץ לפנות למומחה שיטפל בעדכון כללי של אתרכם. אך כמובן איני יכול להחליט בעניין זה במקומכם ואתם תפעילו את שיקול דעתכם האישי כי זהו האתר שלכם והאחריות שלכם לכל מקרה.

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

28. לאחר ביצוע כל העדכונים הקריטיים (ואם החלטתם על כך גם המעט פחות קריטיים). יש בשורת הודעה שתופיע בראש האתר שלכם עם הטקסט To make your site as secure as possible, להקליק על הכפתור עם הרקע הלבן CLICK HERE TO CONFIGURE. ראו צילום המסך להלן:

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

29. לפני שמבצעים את ההגדרה בפועל של חומת האש Wordfence Firewall שתתווסף לאתר, יש להוריד קובץ מרכזי של האתר למחשב שלכם, על ידי הקלקה על הכפתור DOWNLOAD HTACCESS, ולראות שאכן הקובץ ירד לתיקיית הורדות Downloads במחשב שלכם. ראו בצילום מסך להלן:

30. רק אש יש להקליק על הכפתור הכחול CONTINUE  בתחתית הפופאפ. ראו בצילום מסך להלן:

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

31. לאחר שיופיע עכשיו פופאפ שכותרתו Installation Successful, יש להקליק על הכפתור התחתון הכחול CLOSE. ראו הצילום מסך להלן:

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

 

32. במסך שיופיע עכשיו שבצד שמאל למעלה שלו רשום: Back to Firewall >, יש לראות באמצע העמוד שרשום Learning Mode, מה שאומר שחומת האש של התוסף הינה במצב למידה למשך זמן מסויים ורק לאחר זמן זה היא תדע איך להגן היטב על אתרכם ואכן תפעל ובאופן מיטבי לפי מה שלמדה…ראו בצילום מסך להלן:

33. לסיום הקליקו על הכפתור הכחול בחלק העליון של המסך בצד ימין SAVE CHANGES. גם אם לא תראו שקורה דבר בעקבות ההקלקה, לפחות ממה שאני התרשמתי, אין המדובר בבעיה. ראו צילום מסך להלן:

 

צילום מסך שלב בהתקנת וורדפנס

זה הכל! עכשיו אתם מוגנים הרבה הרבה יותר ממה שהייתם לפני הגדרת תוסף האבטחה.

אתם אמורים להתחיל לקבל מדי כמה ימים או לעיתים מדי יום, התראות שעוסקות בנושא של אבטחת אתר וורדפרס. התראות אלו יציעו הצעות של דברים שחשוב לעקוב אחריהן וליישם אותן. דברים אלו עליכם לעדכן באתר עקב דברים שמתגלים עם הזמן או משתנים. קיראו בעיון את העדכונים ונסו לפעול כשזה נדרש. אם אינכם יודעים מה לעשות בעקבות הודעה מסויימת – שוב נותר לכם לפנות למומחה ,ולו לפחות לשאול אותו מה זה אומר בתחילה.

לסיום נותר לי רק לאחל לכם: שהאבטחה ששיפרתם לא תגרום למשהו לקרות אלא ההיפך תצליח לגרום למשהו לא לקרות – לגרום שאתרכם לא יפרץ. עליכם רק לזכור שאין דבר כזה אבטחה של 100 אחוזים. ישנם עוד הרבה צעדים לשיפור האבטחה באתרכם שניתן לעשות (ולי זה נותן אולי חומר ליצירת מדריכים עתידיים – שיעלו לאתר זה). מצד שני – אתם כנראה הרבה יותר מוגנים עכשיו ממה שהייתם לפני המדריך הזה.

חשוב לציין כמובן שכמו כל נושא, גם התחום של אבטחת אתר וורדפרס הינו אינסופי. תמיד אפשר לעשות יותר. התקנת תוסף אבטחה כמו וורדפרס איננה הצעד היחידי כמובן שכדאי לעשות. אבל זה בהחלט למי שהשלים וביצע מדריך זה – צעד גדול קדימה לטובת אבטחת אתרכם.

והלוואי שלא תצטרכו אף פעם לגלות שמה שעשיתם לא הספיק הפעם ושפרצו לכם לאתר…הלוואי

אם חס וחלילה פרצו לאתרכם, ההגנה היחידה לעיתים שלכם היא גיבוי אם עשיתם – ובאתר זה ישנו גם מדריך לגיבוי האתר שלכם בעצמכם כמובן…. שאני מאוד מקווה שעשיתם.

אתם מוזמנים ליצור איתי קשר לכל שאלה ובעיה בהוספת תוסף אבטחה וורדפנס עם המדריך לעיל, באמצעות פניה בצור קשר או הודעת ווטסאפ למטה – אנסה לענות לשאלות ככל האפשר – ולמפוני הדרום והצפון ואנשי מילואים לסייע מעבר – בחינם…שנדע ימים שקטים יותר…

לכל שאלה או עצה, שלחו לי בכיף בבקשה וואטסאפ, למספר: 052-7497628

גיא שקד © 2023

shaked69@gmail.com

 

 

יש לכם/ן שאלה או הצעה רלוונטית לפוסט, או בכלל?

אשמח ליצירת קשר עכשיו!

איור איש מחשב ותמיכה

Related Article

floppy disk
גיבוי אתר וורדפרס – 12

לעשות את זה נכון: גיבוי אתר וורדפרס משתלם הרבה פעמים עסקים בונים לעצמם אתר (לפעמים

אחסון אתר וורדפרס
אחסון אתר וורדפרס – 11

לעשות את זה נכון: אחסון אתר וורדפרס משתלם הרבה פעמים עסקים בונים לעצמם אתר (לפעמים

מה שאלתך על תחזוקת אתר וורדפרס?
שלחו את ההודעה בווטסאפ
דילוג לתוכן