Guy Lecture

גיא שקד – 

מומחה תחזוקת אתרי וורדפרס.

מתכנת בעבר.

עם התמחות מיוחדת במקרים בלתי אפשריים בוורדפרס (ובחיים) זכוכית מגדלת

בניית אתר וורדפרס באמצעות Fiverr: זול? מהיר? טוב?

בפוסט זה שעוסק ב-בניית אתר וורדפרס באמצעות Fiverr, אציע מניסיון איך ניתן (אולי) להימנע מטעויות בתהליך זה כתוצאה מהיעדר ניסיון (ועד לצבירה של ניסיון).

פוסט זה מכיל צילומי מסך עם טקסט, אך כיוון שהטקסט לפניהן אומר מה בדיוק יש לעשות, ניתן מבחינת נגישות להסתדר בלעדיהן ולעשות בהצלחה מלאה את המדריך גם בלעדיהם. הם מה שנקרא Nice to have בלבד.

המדריך להלן כתוב בלשון זכר אך מיועד לכל המגדרים…

בבואכם לבנות אתר על ידי מישהו מאתר Fiverr, כי זה כל כך זול…וכי ישנם ודאי אנשים במדינות עם כלכלה חלשה שיבנו לי אתר נהדר ובדולר אחד (או שניים) –

אז זהו, לא שזה מורכב מאוד, אבל כן צריך לדעת לעשות את זה נכון, בלי טעויות בסיסיות גדולות עקב חוסר ניסיון, ואם אין לכן עדיין ניסיון…בואו תלמדו מהנסיון שלי:

  1. איך אמצא איש מקצוע טוב?

1.1

האם ללכת על הכי זול?

מפתה לחפש את ההכי זול. Fiverr בדרך כלל מרכז שירותים בעיקר (אבל לא רק) בזול. אבל – ההכי זול ברוב המקרים לא יהיה אלו עם הניסיון המוכח על ידי ריבוי עבודות ותגובות טובות ווותק וכו', אלו עם הניסיון יהיו לרוב יותר יקרים, אם כי לרוב עדיין יהיו זולים משמעותית ביחס לארץ.

אז אם לוקחים מישהו שכמעט לא קיבל שום פידבק טוב ומשמעותי – וללא ניסיון של הרבה עבודות שכבר עשה – זה כמובן עשוי להגביר את הסיכויים שהתקבלו עבודה באיכות נמוכה משמעותית. כמו כן – זה סוג של הימור שלעיתים יצליח, ולעיתים לא.

אני מעדיף ללכת על יותר בטוח ולבחור במישהו מנוסה גם אם יותר יקר. גם כי הזמן של טעויות ותיקונם גם שווה לדעתי כסף…

1.2

מה לגבי מישהו מארץ בלי יחסים דיפלומטיים איתנו?

אני ממליץ לנסות למצוא מישהו מארץ עם יחסים דיפלומטיים עם ישראל. למרות שיצא לי להכיר אנשים שעבדו למשל עם פרילנסר לדוגמה מפקיסטן ומאוד מרוצים ועובדים איתו הרבה זמן כבר. אני נמנע מזה ככל האפשר. זה לא שאם תפנו למישהו ממדינה עם יחסים דיפלומטיים איתנו – בטוח תמצאו מישהו שלא עויין את ישראל. אפילו אמריקאי עם שם ישראלי למשל יכול להיות מישהו שנגד ישראל. אבל אני מנסה ככל האפשר לנסות ולצמצם קצת את הסיכון ליפול על "שונא ישראל", ואישית לא אפנה לאנשים באתר Fiverr, שהם ממדינות ללא יחסים דיפלומטיים עם ישראל…

 

  1. התנהלות העבודה עצמה

2.1

מתי לאשר עבודה שהפרילנסר אומר שסיים ושולח אותה לאישור?

גם אם התרשמתי לטובה ממישהו, ואפילו יש לי ניסיון איתו שתמיד היה טוב, אני תמיד אקפיד קודם כל לבדוק את העבודה שסיים.

ואם הוא עשה משהו לא טוב והגיש עבודה לאישור, לא אתבייש ותמיד אפתח וויכוח באתר Fiverr. אבל תמיד בשפה רגילה (ללא תוקפנות ככל האפשר), ותמיד עניינית.

קרב חרבות

2.2

מה לעשות כשאנו מגלים שאנו צריכים כל מיני שינויים קטנים ותוספות קטנות שלא הגדרנו לפרילנסר בהגדרת העבודה המקורית?

אני תמיד מנסה וממליץ לא להגזים בבקשות לשינויים ועוד דברים קטנים ואפילו קטנים מאוד.

הרבה פעמים, לכולנו, תוך כדי העבודה צצים המון דברים קטנים ושינויים קטנים בתכנון הראשוני שאנו צריכים שחורגים מהעבודה שהגדרנו לפרויקט בFiverr.

אז אני לפחות אבקש את השינויים, מתי שזה באמת קטן ולא יותר משניים שלושה דברים כאלו.

מעבר לכך או שאגיד שאהיה נדיב בטיפ כדי לכסות את זה. אבל הנסיון שלי הוא שלרוב הפרילנסרים יותר משניים שלושה שינויים כאלו ללא תוספת  תשלום, יתחילו להתעצבן ובצדק. אז אם ישנם הרבה שינויים שאני רוצה, אני אחכה, אתאם סכום לשינויים שאני צריך עם הפרילנסר ואז אפתח עבודה בסכום קטן, שכן בFiverr' אפשר do לבקש הצעה בסכום מוגדר שמחליטים עליו ביחד עם הפרילנסר, ולאו דווקא מהתפריט אופציות השרותים של פרילנסר מסוים.

ההעדפה שלי היא לא להיכנס לריב עם פרילנסר שהוא טוב ובעל יכולות בתחום שרציתי, שכבר עבדתי בהצלחה איתו בעבר. שכן כאלו לא תמיד קל למצוא, ולכן לרוב אנסה "לשמור עליו" מרוצה מספיק שבפעם הבאה שאבקש לעבוד איתו – לא יסרב וישלח אותי לחפש מההתחלה פרילנסר אחר טוב – מה שיקח לי זמן…

 

2.3

אז אולי אם מצאתי מישהי טוב, אנסה לאתר אותו למשל על פי שמו, ולפנות אליו ישירות? וכך לחסוך את העמלה של Fiverr ואת המע"מ שהם מוסיפים לנו כישראלים, מה ששוב מייקר את העבודות?

אז שאישית אני לא אוהב לעשות את זה ולא ממליץ על כך. מבחינתי הידיעה שיש "בעל בית" (שירות Fiverr) שידאג לי חשובה לי מהסיבות הבאות:

  1. אני יותר סומך על Fiverr לבצע את הסליקה מאשר מאדם פרטי בחו"ל
  2. במקרה של וויכוח עם הפרילנסר שלא נפתר – Fivver ייכנסו לתמונה ויכריעו מי צודק (כנראה)
  3. אם אני עובד עם פרילנסר שיש לו ב-Fiverr שם וסטטיסטיקות הערכה טובות – הוא לרוב לא ירצה שאהיה לא מרוצה מהשירות שלו כי אז אני עשוי לפגוע לו בסטטיסטיקה של ההערכות

ומשלושת הסיבות לעיל: שווה לי לעבוד עם Fiverr, ולספוג את העמלה ואת המע"מ שהם לוקחים. זאת לפחות דעתי האישית…
2.4

השירות שאני רוצה הוא של בניית אתר וורדפרס עם אלמנטור, מה לבקש?

כאשר אני רוצה אתר עם וורדפרס על בסיס אלמנטור, אני תמיד ארכוש אני את רשיון האלמנטור. זאת כי עבור מישהו מכלכלה חלשה יחסית, האלמנטור הוא מאוד יקר והוא ינסה לחסוך לכן, או שלא ירצה לרכוש בעצמו ויסתכן בהוצאה משמעותית לפני שראה וקיבל את התשלום מהמזמין, או שאולי ירכוש גירסה לא "הכי" רגילה ומלאה (אני מכיר אנשים שלא רכשו בעצמם אלמנטור וקיבלו עותק בואו נאמר "לא רגיל" של התוסף, שלא ניתן לעדכן לו את הגירסה, שזה לא דבר טוב כמובן.

יש להקפיד גם על הדבר הבא: יש להסביר לפרילנסר, איזה עמודים אנו רוצים מעוצבים באופן מלא באלמנטור ולהדגיש שלא יהיה מעוצבים על ידי תבנית מסויימת גם בתוך האלמנטור. זאת, כדי למנוע תבנית עם סטנדרטים מוכנים שעובדים עם אלמנטור, שאז גם קשה לשנות ולעצב את האלמנטים שמוגדרים בה באופן דומה לקושי לעדכן עיצובים שונים לפני בוא האלמנטור. אני ממליץ לומר לפרילאנסר איזה תבנית מותאמת אלמנטור עליו להתבסס ולהשתמש בה, ושזאת לא תהיה אחר כך מוגבלת מאוד לעצב חופשית באלמנטור את הדברים. אני עובד עם התבנית "הלו אלמנטור" שאז כמעט הכל מעוצב בתוך האלמנטור ולא בא מהתבנית.

 

2.5

בעיות עם זכויות יוצרים

שימו לב והדגישו לפרילנסר להשתמש בתמונות ממאגרי תמונות חינמיים או שאתם תרכשו להם גישת פרימיום בשבילו. שוב, יצא לי להכיר מישהו שבנה אתר עם מישהו מכלכלה חלשה,ואז גילה שכל התמונות "מועתקות" לא חוקית והיה עליו להחליף בעצמו בהרבה זמן ומאמץ את כל התמונות באתרו.

אז זה עניין חשוב.

אותו כלל לגבי פונטים: ושימו לב שפונט להורדה בחינם לא אומר לשימוש בחינם: רק ההורדה היא חינמית כנראה…

 

2.6

מה לעשות אם הפרילנסר דובר רק אנגלית (והאתר צריך להיות בעברית)?…

איי בי סי

יש להניח שהפרילנסר מחו"ל לא יודע עברית: אז תצטרכו להשקיע זמן לתרגם את כל התכנים, ולהזיז את הדברים שיצטרכו להיות מימין לשמאל. ייתכן וגם תידרש מכם אנגלית טובה כדי לדבר עם הפרילאנסר ולתקשר איתו. לעיתים האנגלית של הפרילנסר תהיה עם מבטא בהתאם לארצו מה שאולי יקשה עליכם להבינו כי אתם רגילים למבטאים אחרים.. לכן בלי אנגלית טובה, ייתכן שיהיו אי הבנות – וזאת בעיה.

יש לציין ששינוי שפת האתר לעברית ב-וורדפרס, אמורה אוטומטית להזיז הרבה דברים שיהיו מימין לשמאל. א זה עשוי להקל עליכם.

כמו כן ייתכן ומבחינת העיצוב, תצטרכו להחליף גם את כל הפונטים של הטקסטים והכותרות ולצורך כך יש להבין קצת בפונטים עבריים.

זאת כיוון שפונט כזה או אחר שהפרילנסר שם באנגלית, לא יראה אותו הדבר בעברית, ובהחלט בלא מעט מקרים כנראה תצטרכו ותרצו לשנות את הפונטים לפונטים בעלי שמות אחרים והמותאמים לעברית.

יש לשים לב בהקשר זה לסכם גם עם הפרילנסר שלא יעשה עיצובים מורכבים / מגוונים למשל בתוך וידג'ט הטקסט של אלמנטור (עיצובים משתנים בתוך פיסקה או כותרת או כאלו שהוא עושה עם CSS. זאת, כיוון שיהיה קשה מאוד לעיתים להעביר אותם לעברית…

 

2.7

איך יודעים שמבחינה עיצובית, הפרילנסר יעצב לי אתר בסגנון שנהוג היום באתרים ישראלים, ולא בעיצובים הנהוגים יותר בארצו שלו?

  • אז זהו: שלא יודעים.

השיטה שאני מנסה כדי "לעקוף" קושי זה, היא :

  1. אני מאתר אתר שאני רוצה עיצוב דומה לו (אך תמיד שונה – כדי שלא תהיה כאן פעולת העתקה ופגיעה בזכויות יוצרים).
  2. אומר לפרילנסר מאתר Fiverr, שיעשה לי משהו דומה לזה אך שונה מספיק כדי שלא יחשב העתקה.
  3. מציין מפורשות באיזה דברים עיצוביים ואחרים – חשוב לי במיוחד שיהיה שוני מהאתר ש"נותן השראה" לשלי.

2.8

ועניין אחרון חביב…

למרות כל מה שכתבתי במדריך ופוסט זה, בניית אתר עם פרילנסר במדינה עם מטבע חלש, יכולה להיות חוויה מוצלחת ומשתלמת כספית. אני בפוסט זה רק מנסה למנוע ממכם ככל האפשר להימנע מ"טעויות של מתחילים"

ושיהיה בהצלחה!

אתם מוזמנים ליצור איתי קשר לכל שאלה ובעיה העוסקת ב-תחזוקת אתר וורדפרס או בניית אתר וורדפרס, באמצעות פניה בצור קשר או הודעת ווטסאפ למטה – אנסה לענות לשאלות ככל האפשר.

גיא שקד © 2023

לכל שאלה או עצה, שלחו לי בכיף בבקשה וואטסאפ, למספר: 052-7497628

יש לכם/ן שאלה או הצעה רלוונטית לפוסט, או בכלל?

אשמח ליצירת קשר עכשיו!

איור איש מחשב ותמיכה

Related Article

floppy disk
גיבוי אתר וורדפרס – 12

לעשות את זה נכון: גיבוי אתר וורדפרס משתלם הרבה פעמים עסקים בונים לעצמם אתר (לפעמים

אחסון אתר וורדפרס
אחסון אתר וורדפרס – 11

לעשות את זה נכון: אחסון אתר וורדפרס משתלם הרבה פעמים עסקים בונים לעצמם אתר (לפעמים

מה שאלתך על תחזוקת אתר וורדפרס?
שלחו את ההודעה בווטסאפ
דילוג לתוכן