Guy Lecture

גיא שקד – 

מומחה תחזוקת אתרי וורדפרס.

מתכנת בעבר.

עם התמחות מיוחדת במקרים בלתי אפשריים בוורדפרס (ובחיים) זכוכית מגדלת

נגישות אתר וורדפרס

בפוסט זה שעוסק ב-נגישות אתר וורדפרס, אספר מה עשיתי אני עבור אתריי מבחינת נגישות, שכן נגישות הינה דבר מאוד חשוב בתחום של תחזוקת אתר וורדפרס. הוא כתוב בלשון נקבה אך מכוון לכולם וכולן. שימו לב שהוא איננו מדריך ומטרתו הינה לעורר מודעות ולפעולה ולתאר סוגיות שקשורות בהנגשת אתרי וורדפרס. הוא אינו מהווה תחליף להנגשה נכונה של האתר שיש לעשות עם מומחה/ית נגישות בהגדרתו/ה לפי החוק וכן עורך/עורכת דין (לפחות לפי דעתי האישית).

פוסט זה מכיל צילומי מסך עם טקסט, אך כיוון שהטקסט לפניהן אומר מה בדיוק יש לעשות, ניתן מבחינת נגישות להסתדר בלעדיהן ולעשות בהצלחה מלאה את המדריך גם בלעדיהם. הם מה שנקרא Nice to have בלבד.

המדריך להלן כתוב בלשון נקבה אך מיועד לכל המגדרים.

נגישות זה משהו שחשוב שתעשו כאן ועכשיו! עם מומחה נגישות לפי חוק המתמצא בנגישות אתרים ועם עורך דין העוסק בתחום זה.

נגישות זה דבר חשוב מאוד שעליכם לטפל בו באתרכן ובלי דיחוי. גם כי הנגשת אתרים לבעלי מוגבלויות היא דבר חשוב ערכית ומוסרית, וגם כי אי הנגשה של אתרים היא עבירה על החוק שעשויה להוביל לתביעה נגדכן בסכומים מאוד גבוהים ובלי חובה להוכחת נזק (לפחות כך מישהו אמר לי-איני יכול להעיד על כך בבטחון).

אם הנגשתן את אתרכן לפני שנה או מספר שנים (אפילו מעטות), אתן בבעיה כנראה כי היו בחוק שינויים והדרישות השתנו. פעלו לתקן זאת.
חשוב מאוד לציין!:
הנגשה יש לעשות אצל עורך דין מומחה נגישות לפי הגדרתו והכשרתו בחוק, המתמחה בהנגשת אתרים.
אני אינני עורך דין או מומחה נגישות ומה שאני כותב לא יגן עליכן כנראה במקרה של תביעה.
מה שאני מציג כאן זה רק מה שעשיתי אצלי ושברצוני לחלוק איתכן ואיתכם, כדי להעלות את המודעות לתחום זה.
באתר איגוד האינטרנט הישראלי (ISOC), ישנן שאלות מנחות כדי לדעת אם אתן חייבות נגישות לאתרכן. אני ממליץ לעשות נגישות גם אם אינכם חייבות, זאת כי תנאי החוק עשויים להשתנות וגם הסטטוס של האתר שלכם עשוי להשתנות ולא תזכרו אז שעליכם להוסיף נגישות אז, ובכל מקרה כי המדובר במטרה טובה וכדי לעמוד בתנאי החוק ולמנוע טעויות שלכן ביחס לחוק אני אישית מבצע הנגשה של אתריי וממליץ גם לכן לעשות זאת, גם אם נראה לי לעיתים שאין לי צורך בכך מבחינה חוקית (כאמור התייעצו בבקשה ועשו זאת עם מומחה נגישות ועורך דין בתחום).
קישור לשאלון:
שימו לב שגם הם לא מציינים שהשאלון שלהן הינו בהכרח מספק מהבחינה המשפטית.
עמוד הבא שלהם הם מספקים מבחינתם ועל דעתם מידע על נגישות אתרים.
קישור לעמוד הזה:
מעמוד השאלות והתשובות אצלם אני לפחות למדתי הרבה בעניין נגישות אתרים, יש שם למשל עצות על איך לבצע נגישות (ככל הנראה ממי שמבין יותר ממני בתחום). אך לא ראיתי שם של מישהו שחתם על עמוד זה…שהוא כתב אותו…:
אלו הדברים שאני עשיתי לי להנגשת אתרי וורדפרס שלי, רק לצורך התרשמות כללית שלכן, כדי שתבינו מה נעשה כשתעשו הנגשה עם אנשי/נשות המקצוע המתאימים/ות:
1. הצהרת נגישות
כל אתר חייב את זה ובלי זה אתן כנראה חשופות לתביעות (לפי תוכנית שנעשתה בעניין בערוץ 11 כפי שאני הבנתי אותה לפחות). דוגמה של הצהרה מעין זאת שאני עשיתי לעצמי, תוכלו לראות בתחתית עמוד זה – בקישור "הצהרת נגישות" שבפוטר.
ישנן הנחיות נראה לי לגבי איך מסמך זה צריך להיות כתוב ומה הוא צריך לכלול בכל מקרה.
אני ממליץ מאוד לנסח הצהרת נגישות עם מומחה לפי החוק. אם אתן מחליטות להעתיק ממישהי, שימו לב שאתם מפרות כנראה לפי מיטב הבנתי את חוקי זכויות יוצרים.
אם לא קיבלתן רשות, ישנן כאלו שיעתיקו טקסט ואז ישנו כמה מילים ויחשבו שזה מגן.
אני לא ממליץ על זה שכן לדעתי האישית יש עם זה שתי בעיות עיקריות:
א. ייתכן ולא שיניתן מספיק דברים ואתן מפירות עדיין זכויות יוצרים.
ב. ייתכן ושיניתן ניסוח של משהו קריטי שעכשיו בגלל שינוי הנוסח ההצהרה באתרכן תהיה שגויה או לא מספקת ולא תגן עליכן.
ג. אף אחד לא מבטיח לכן שההצהרת נגישות שהעתקתן ושיניתן הייתה בעצמה תקינה או מספקת או בכלל עומדת בדרישות החוק.
אני הוספתי קישור לעמוד הזה, שהטקסט שלו: הצהרת נגישות, בפוטר ווידאתי שהקלקה מספר פעמים על מקש ה-טאב תוביל לקישור הזה. (אמר לי פעם מישהו שחשוב שהקשה על מקשי טאב תוביל לקישור להצהרת נגישות – ואני מקווה שהדבר אכן נכון…
2. תוסף נגישות
ישנם אתרים שבעבר התקינו בהם את התוסף enable, ואולי דבר זה בעייתי. כך לפחות קראתי ממשהו שמישהו כתב בפייסבוק. הוא טען למיטב זכרוני שהתוסף הזה לא מגיעים אליו באמצעות מספר הקשות על מקש ה-טאב. הצהרת הנגישות שבאה עם התוסף כעל הידוע לי לא ניתנת לעריכה וכך להתאמה לאתר שלכן ספציפית, ועוד בעיות.
התוסף אותו אני התקנתי הוא ושמישהו המליץ עליו הוא:
One Click Accessibility
ראו מידע עליו למשל בקישור:
בספריית התוספים של וורדפרס יופיע לכם כנראה עם השם "סרגל נגישות" או "סרגל נגישות בקליק":
רק מציין, שאם הייתי מתקין תוסף נגישות אחר, הייתי במקביל צריך לשנות לדעתי את ההסבר על אופן פעולת תוסף הנגישות שבהצהרת הנגישות – בהתאמה.
גם חשוב לשים לב שיש אנשים שאומרים שגם תוסף זה הינו בעייתי מבחינת נגישות ואינו אידיאלי – איני יודע אישית אם הדבר נכון ועד כמה הוא בעייתי…
3. דברים אחרים שיש לעשות (לפחות ממה שהבנתי מפה ומשם – לא ממקור מוסמך כלשהו):
א. כל התמונות צריכות להכיל טקסט אלטרנטיבי, זהו לרוב טקסט של שתיים שלוש מילים שמתאר מה יש בתמונה, כגון: אדם, מחשב, לוגו העסק וכו'
לרוב כשנכנסים ב"דשבורד" (הסרגל האנכי המופיע כשבמצב עריכה בוורדפרס): ובוחרים "מדיה" ואז "ספריה" כאשר מקליקים על תמונה מסויימת: השם מצד ימין של אחד השדות של התמונה יהיה: טקסט אלטרנטיבי, ויש להקליד בתיבת הטקסט שניתן למלא משמאל לו (והכיוונים שזה עתה ציינתי הינם הפוכים לאתר באנגלית או שפה אחרת משמאל לימין). ניתן לראות שדה זה בצילום מסך הבא (אך תמונה זאת אינה הכרחית):
תמונת איש מזוקן עם טקסט אלטרנטיבי
אני עשיתי זאת עבור כל הפריטים שבספריית המדיה אצלי שבשימוש.
ישנם גם תוספים כגון למשל: Alt Text Tools, ואחרים שהשתמשתי בהם למלאכה זאת, כדי לוודא שאני לא פיספסתי איזושהי תמונה בטעות. במסגרת תחזוקת אתר וורדפרס שוטפת, אני ממליץ להפעיל ולבדוק את תוצאות תוסף זה מדי תקופה.
ב. קבצי pdf, פעלתי להחליף אותם לעמודי html רגילים. ישנם תוספים ושירותים אונליין שאיתרתי בחיפוש גוגל פשוט עם זאת אני לפחות ראיתי שישנן בחלק גדול מהממירים בעיות עם זה במסמכים מורכבים ולא תמיד התוצאה המוסבת זהה מספיק לטעמי למקור.
ג. קבצי וידאו: אין לי באתר. נדמה לי שעסקים מגודל והיקף מסויימים אם יש בהם דיבור או שירה, צריכים להוסיף להם כתוביות. אני לא בטוח בכך. בבקשה בדקו זאת אם יש לכן וידאואים באתר.
אני גם מציין שכנראה דרושים דברים נוספים כדי להתאים אתרים שונים ומגוונים מבחינת נגישות, שכן כל אתר שונה אחד מהשני, ולכן תחזוקת אתר וורדפרס הינה נושא המצריך ידע כמעט אינסופי. למשל: איני בטוח מה יש לעשות כדי להנגיש מצגות ועוד ועוד. ייתכן גם שעד שתקראו פוסט זה השתנו דברים, או שיש בו גם טעויות, לכן: התייעצו עם מומחה/ית..: נגישות אתר וורדפרס זה דבר למומחה.

חשוב לציין כמובן שכמו כל נושא, גם התחום של נגישות אתר וורדפרס הינו אינסופי. תמיד אפשר לעשות יותר. הדברים שציינתי (שאולי חלקם אינו מדוייק) אינם בשום מקרה מספיקים ובוודאי לא לכל אתר ואתר – שכן כל אתר לדעתי שונה מרעהו.

והלוואי שלא תצטרכו אף פעם לגלות שמה שלא עשיתם ביחד עם מומחה/ית ועורך/כת דין (ועל איך לבחור מומחים לנושא כאלו ראיתי שמייעצים או מנסים לייעץ למשל בעמוד אליו אני מקשר למעלה בעמוד שאלות ותשובות זה של איגוד האינטרנט הישראל) אכן לא הספיק ושתבעו אתכם על נגישות…הלוואי

לצערי גם ראיתי למשל בעל אתר ששילם המון המון כסף לחברה לבניית אתרים שהבטיחה להנגיש את אתרו כחוק – ושמה לו תוסף שנחשב בעייתי ואותו בלבד – והאתר שלו ככל הנראה לכן חשוף לתביעות ללא חובת הוכחת נזק ואינו מונגש אפילו חלקית כראוי – למרות ששילם הרבה כסף וקיבל הבטחות שבסוף היו ללא כיסוי. אז המסקנה המתבקשת מכך, לפחות שלי, איננה לא לפעול – אלא לנסות לבחור את המומחה שלכן נכון! (ככל שזה ניתן). בעיני אישית התחלה טובה  היא לוודא שפניתן למומחה נגישות לפי הגדרתו בחוק…

אתם מוזמנים ליצור איתי קשר לכל שאלה ובעיה העוסקת ב-תחזוקת אתר וורדפרס או השגה על פוסט זה שכאמור כל מטרתו לעורר מודעות לחלק מהדברים שאני נתקלתי בהם שאומרים על תחום זה של נגישות אתרי וורדפרס, באמצעות פניה בצור קשר או הודעת ווטסאפ למטה – אנסה לענות לשאלות ככל האפשר.

גיא שקד © 2023

לכל שאלה או עצה, שלחו לי בכיף בבקשה וואטסאפ, למספר: 052-7497628

יש לכם/ן שאלה או הצעה רלוונטית לפוסט, או בכלל?

אשמח ליצירת קשר עכשיו!

איור איש מחשב ותמיכה

Related Article

floppy disk
גיבוי אתר וורדפרס – 12

לעשות את זה נכון: גיבוי אתר וורדפרס משתלם הרבה פעמים עסקים בונים לעצמם אתר (לפעמים

אחסון אתר וורדפרס
אחסון אתר וורדפרס – 11

לעשות את זה נכון: אחסון אתר וורדפרס משתלם הרבה פעמים עסקים בונים לעצמם אתר (לפעמים

מה שאלתך על תחזוקת אתר וורדפרס?
שלחו את ההודעה בווטסאפ
דילוג לתוכן